Estudiants de Batxiller convertits en físics de partícules per un dia
- 40 alumnes han disfrutat de un dia rodeats de teoríes y experiments físics.
L’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt de la Universitat de València i el CSIC, participa un any més en la ‘International Masterclasses Hands on Particle Physics’, on 40 estudiants de Batxillerat d’11 instituts de la Comunitat Valenciana es convertiran en físics de partícules per un dia. Els estudiants intentaran donar “caça” a l’esquivo bosó d’Higgs, ocult en les dades del Gran Col·lisionador d’Hadrons (LHC) del CERN, el major accelerador de partícules del món.
El 25 de març és el dia triat per a la desena edició d’aquesta activitat, titulada “Formant als científics del matí”. Una activitat que pretén incentivar l’interès per la ciència en l’alumnat, rebent a estudiants i guiant-los pels passos de la investigació. A nivell internacional participen més de 10.000 estudiants i 400 centres d’investigació de 40 països. A Espanya participen més de mig miler d’alumnes en huit centres d’investigació, que al llarg del mes de març compartiran les seues experiències amb altres estudiants de Portugal, Alemanya, Grècia, Itàlia, França, Turquia o el Regne Unit.
L’IFIC participa en aquesta iniciativa, organitzada per la Grup Internacional de Divulgació en Física de Partícules (IPPOG, en les seues sigles en anglès), des dels seus començaments en 2004. El centre valencià, pioner en la investigació de la física de partícules a Espanya, rep durant tot el dia la visita d’alumnes de segon de Batxillerat seleccionats per la seua motivació per realitzar aquesta pràctica. Al matí, els investigadors de l’IFIC introdueixen als alumnes a la física de partícules i al LHC, l’experiment científic més gran mai construït amb el qual els científics acaben de descobrir el bosó d’Higgs, una partícula elemental que explica l’origen de la massa.
Posteriorment es realitza un exercici amb dades reals del detector ATLES, el major dels experiments del LHC el disseny del qual, construcció i operació té una important aportació de l’IFIC: 40 investigadors d’aquest centre participen en ATLES i en el sistema de computació que processa les seues dades, el Grid. Molts d’ells s’encarreguen de guiar als estudiants en l’exercici, que consisteix a demostrar que el protó, un dels constituents del nucli atòmic, està compost per quarks, els ‘maons’ que componen tot el que veiem. En les dades s’oculta també el bosó d’Higgs, un repte a l’espera de ser descobert pels estudiants.
Els resultats es comparteixen per videoconferència amb altres estudiants europeus, en aquest cas de Marsella, Saclay i Clarmont (França), i amb el centre de control del CERN en Ginebra (Suïssa). D’aquesta forma, els alumnes aprenen com funciona la ciència en l’actualitat, amb grans col·laboracions en un entorn internacional, així com la importància de l’estadística per aconseguir resultats.
Els alumnes procedeixen dels IES Benlliure, Ferrer i Guàrdia, Doctor Faustí Barberà (Alaquàs), Col·legi Sant Pere Pascual, Guillem d’Alcalà (La Pobla de Farnals), Ramón Muntaner (Xirivella), Puçol, CE Palma (La la Canyada), Alcàsser, Col·legi Sagrat Cor de Jesús (Castelló) i IES José Maruenda (el Pinós, Alacant).